Логоритміка

Чим корисна логоритміка і як нею займатися

Логориміка

Ще в середині минулого століття біологи і лікарі довели, що регулярне виконання певних рухів в заданому ритмі здатне подолати найрізноманітніші захворювання і не тільки поліпшити Чим корисна логоритміка і як нею займатися 1самочувствіе, а й підняти «бойовий дух» пацієнтів. Так з’явилася спочатку загальна — лікувальна, а потім і вузькоспеціалізована — логопедична ритміка. Коктейль з рухів, мови і музики допомагає дітям навчитися красиво і плавно говорити, а в деяких випадках навіть позбутися від заїкання.

Навіщо це треба?

Мова — це дуже складний процес, що вимагає скоординованої роботи дихання, ротової порожнини, нервової системи та органів сприйняття: коли хоча б одна зі складових дає збій, розвалюється, як правило, весь механізм. Завдання логоритміки — зробити так, щоб все працювало злагоджено і без збоїв.

Крім того, логопедична ритміка відмінно розвиває моторику (загальну і тонку), координацію рухів і мовне дихання і сприяє нормалізації м’язового тонусу.

Заняття логоритміки тренують пам’ять, увагу і сприйняття (особливо слухове) і вельми благотворно впливають на фізичний стан малюка, допомагаючи йому сформувати правильні рухові навички. А останнім часом фахівці звернули увагу на те, що логопедична ритміка дуже добре «працює» з психоемоційним станом дітей: непосидючих і збуджуваним крихт вона заспокоює, а повільних і замислених, навпаки, підстьобує.

Для кого?

Логоритміка в першу чергу корисна дітям:
• з заїканням або зі спадковою схильністю до нього;
• з надто швидкої / повільної або переривчастою промовою;
• з недостатньо розвиненою моторикою та координацією рухів;
• з дизартрією, затримками розвитку мови, порушеннями вимови окремих звуків;
• часто хворіють і ослабленим;
• перебувають у періоді інтенсивного формування мови (в середньому це вік від 2,5 до 4 років).

Вдома чи в групі?

Логоритміки можна займатися в групах, які працюють при дитячих поліклініках або медцентрах. Звичайно, в компанії однолітків малюкові буде веселіше, та й можливостей для рухливих ігор тут набагато більше. Але навіть самий чудовий педагог не стане підлаштовуватися під вашого конкретного карапуза. Удома ж ви самі визначаєте, що, коли і як ви будете робити, — і це дуже важлива перевага. Але в рідних стінах вас підстерігає інша небезпека: розслаблений малюк може запросто відмовитися виконувати завдання. Ну не сприймає він маму як «начальника»! Проте, починати займатися логоритміки краще все-таки вдома: дайте дитині можливість спокійно освоїти основні рухи і навчитися слухати музику, а потім, якщо він затявся, передавайте його фахівцям.

На зарядку ставай!

Відмінною особливістю ритміки, в тому числі і логопедичної, є абсолютна простота: всі існуючі завдання без проблем може виконати людина, що не має ніякої спеціальної підготовки.

1. Всі вправи будуються на наслідуванні: дорослий показує — дитина повторює. Спеціально заучувати мовної матеріал не треба: нехай все відбувається поступово — від заняття до заняття. На перших порах текст читає тільки дорослий, спонукаючи малюка до повторення. Поступово до читання підключається і дитина: коли карапуз буде в змозі повторити все фрази в правильному ритмі і без помилок, можна віддати кермо влади в його руки.

2. Займатися логоритміки потрібно всього пару раз в тиждень і робити це краще в 2-ій половині дня. Швидкого ефекту не чекайте: про результати можна буде судити мінімум через півроку (а то і рік).

Важливо! Заикающимся дітям потрібно займатися 3-4 рази в тиждень.

3. Дитині має бути цікаво і весело. Під час занять можна і потрібно використовувати картинки, іграшки, яскравий одяг або карнавальні костюми (якщо вони не заважають рухатися) — словом, будь-які предмети, які доставляють малюкові радість!

4. Вправи потрібно багато разів повторювати (з заняття в заняття) — до тих пір, поки вони не будуть виконані на відмінно. Якщо освоїти ту чи іншу завдання не вдається, відмовтеся від нього на деякий час, але потім обов’язково поверніться назад.

5. Без музики — нікуди. Підбирайте саундтреки до кожного етапу занять. Для повільної частини підійдуть вальси (наприклад, з «Лускунчика»), для більш рухомий — марш, а для «буйною» можна використовувати класичний «Політ джмеля». Також має сенс запастися дитячими пісеньками і записами звуків природи.

6. Заняття потрібно підлаштовувати під дитини: якщо щось не виходить, спростите завдання або розбийте урок на кілька зовсім коротких частин. Помітили, що у малюка труднощі з дрібною моторикою і звуками, — сміливо збільшуйте кількість відповідних вправ. Не бійтеся експериментувати: головне — дотримуватися єдність музики, руху і мови, а в іншому — простір фантазії не обмежений.

Чи не турбуйтеся і не гнівайтесь, якщо у малюка щось не виходить. Відчувши ваше невдоволення, він може замкнутися і відмовитися від вправи. Наберіться терпіння і не кидайте розпочату справу, навіть якщо ви самі вже зневірилися повірити в те, що дитина коли-небудь з ним впорається.

Від 0 до 2,5 року

Починати займатися логоритміки можна прямо з пелюшок, правда, до 2 років вправи будуть носити пасивний характер. Просто читайте малюкові віршик або потешку, одночасно отхлопивая долонями ритм. Потім допоможіть дитині виконати необхідні руху: підняти і опустити руки, почувши певні слова, поплескати ручками в такт віршам або музиці. Те ж саме можна проробляти і з піснями.

Від 2,5 до 4 років

У цьому віці діти удосконалюють рухові навички, вчаться говорити і спілкуватися — саме цим і потрібно займатися на уроках логоритміки.

Важливо! Якщо дитина ще не говорить пропозиціями, дозвольте йому повторювати тільки останні слова фрази або просто закінчення слів.

1. Гра «Прогулянка» (розвиток загальної моторики)
За вузькій доріжці (ходьба на місці)
Крокують наші ніжки (високо піднімаючи ноги)
За камінцях, по камінцях (переступав з ноги на ногу в повільному темпі)
І в ямку … бух! (Сісти на підлогу на останньому слові)

2. Гра «Великі і маленькі крапельки» (розвиток почуття темпу і ритму) Дорослий повідомляє дитині, що пішов дощик. Для наочності можна включити відповідну аудіозапис і послухати її з закритими очима 10-15 секунд.
Як стукають великі краплі?
Правильно, вони стукають повільно — кап, кап, кап, кап …
А маленькі крапельки як?
Звичайно, швидко! Кап-кап-кап-кап-кап-кап …
Завдання дитини — проговорити текст, ляскаючи долонями по колінах в заданих ритмах.

3. Гра «Оркестр» (розвиток слухового уваги)
Коли дорослий говорить «Дощ!» — Дитина вимовляє: «Ш-ш-ш …», у відповідь на «Блискавка!» — Дзвонить в дзвіночок, а, почувши «Грім!» — Голосно тупотить ногами.
На слові «Ті¬шіна» — все змовкає.

4. Пальчикова гра «Будиночок» (розвиток дрібної моторики)
На галявині будинок стоїть, (пальці обох рук під кутом один до одного широко розставлені, стикаються тільки кончі¬кі пальців)
Ну а до дому дорога закрита. (Великі пальці обох рук под¬няти вгору, решта пальців — в горизонтальному положенні разом, кінчики середніх паль¬цев стикаються)
Ми ворота відкриваємо, в цей будиночок запрошуємо. (Долоні повертаються паралельно один одному, руки розводяться в сторони ла¬донямі вгору)

5. Спів (тренування дихання, голосу і плавності мови)
Вибирайте будь-яку пісеньку і співайте її разом з дитиною, навіть якщо вважаєте, що ведмідь наступив на вухо вам обом.

6. Гра «Вітер» (нормалізація м’язового тонусу, розслаблення)
Вітер дме нам в обличчя
І хитає деревце. (Качати піднятими вгору руками, нахиляючи корпус вправо-вліво)
Вітерець все тихше, тихше. (Повільно похитувати руками)
Деревця все вище, вище. (Тягнутися вгору на носках, руки підняті вгору)

7. Вправа «Завірюха» (розвиток мовного дихання)
Дорослий: Як дме сильний вітер? У-у-у … Хто зобразить найдовший вітер? Малюк після енергійного вдиху через ніс на видиху тягне звук «у-у-у …»

8. Гра «Прогулянка і дощик» (розвиток почуття темпу і ритму, загальної моторики)
Спокійно гуляєте з дитиною по кімнаті під повільну музику, потім включаєте мелодію в середньому темпі і танцюєте під неї, додаючи в танець знайомі малюкові руху. Ну і, нарешті, під швидку і ритмічну музику треба «убе¬гать від дощу» і ховатися під великим відкритим мамою або татом парасолькою.

Від 4 до 6 років

У цьому віці мова дитини перестає бути «дитячої» та кількість «смішних» помилок поступово сходить нанівець. Тому до знайомих занять потрібно додати логопедичну гімнастику і чистоговорки на відпрацювання звуків.

1. Вправа «Черепаха» (самомасаж)
Йшла купатися черепаха (дитина виконує легкі пощипування пальцями рук, грудей, ніг)
І кусала всіх зі страху:
Кусь! Кусь! Кусь! Кусь!
Нікого я не боюся!

2. Вправа «Ракета» (розвиток мовного дихання і голосу)
Каже дорослий відповідає дитина.
Перевіряємо паливо.
Довгий «ш-ш-ш-ш-ш …»
Відкриваємо люки.
Звук «аааа» (тихий, що переходить в гучний), руки піднімаються
Закриваємо люки.
Звук «Аааа» (гучний, що переходить в тихий), руки опускаються
Перевіряємо радіо.
Короткий звук «У» то голосно, то тихо
Включаємо двигун.
Довгий «р-р-р-р-р …», руки в кулачках

3. Пальчикова гра «Будуємо дім» (розвиток дрібної моторики)
Тук-ток, тук-ток (ударяти кулачками одна об одну)
Застукав молоток.
Будемо будувати новий будинок
З високим ганком, (підняти руки вгору)
З вікнами великими, (зігнути руки в ліктях, покласти одну долоню на іншу, зображуючи вікно)
Віконницями різьбленими. (Підняти кисті рук вгору — «відкрити віконниці»)
Тук-ток, тук-ток (ударяти кулачками одна об одну)
Замовк молоток. (Руки опустити вільно вниз)
Ось готовий новий будинок, (підняти руки вгору)
Будемо жити ми в ньому. (Потерти долоні одна об одну)