Алалія

Алалія — грубе недорозвинення

Алалія — грубе недорозвинення або повна відсутність мовлення, викликаний органічними ураженнями коркових мовних центрів головного мозку, що відбулися внутрішньоутробно або в перші 3 роки життя дитини. При алалії відзначається пізню появу мовних реакцій, бідність словникового запасу, аграматизми, порушення складової структури, звуковимови і фонематических процесів. Дитина з алалією потребує неврологічному і логопедичному обстеженні. Психолого-медико-педагогічний вплив при алалії включає медикаментозну терапію, розвиток психічних функцій, лексико-граматичних і фонетико-фонематических процесів, зв’язного мовлення.

Причини алалії

Як правило, в анамнезі дітей з алалією простежується участь не одного, а цілого комплексу чинників, що призводять до мінімальної мозкової дисфункції — ММД.
Органічні пошкодження головного мозку викликають уповільнення дозрівання нервових клітин, які залишаються на стадії молодих незрілих нейробластов. Це супроводжується зниженням збудливості нейронів, інертністю основних нервових процесів, функціональної виснажуваністю клітин мозку. Поразки кори головного мозку при алалії носять різко виражений, але множинний і білатеральний характер, що обмежує самостійні компенсаторні можливості мовного розвитку.

Класифікація алалії

За довгі роки вивчення проблеми було запропоновано безліч класифікацій алалії в залежності від механізмів, проявів і ступеня вираженості недорозвинення мови. В даний час в логопедії користується класифікація алалії по В.А. Ковшікову, згідно з якою виділяють:

  • експресивну (моторну) алалія;
  • імпрессівную (сенсорну) алалію змішану (сенсомоторную або мотосенсорную алалія з переважанням порушення розвитку импрессивной або експресивного мовлення).

В основі виникнення моторної форми алалії лежить раннє органічне ураження коркового відділу речедвігательного аналізатора. В цьому випадку у дитини не розвивається власна мова, проте розуміння чужої мови залишається збереженим. Залежно від пошкодженої зони розрізняють афферентную моторну і еферентної моторної алалія. При афферентной моторної алалії має місце ураження постцентральна звивини (нижніх тім’яних відділів лівої півкулі), що супроводжується кінестетіческой артикуляторной апраксией. Еферентна моторна алалія виникає при ураженні премоторной кори (центру Брока, задньої третини нижньої лобової звивини) і виражається в кінетичної артикуляторной апраксии.
Сенсорна алалія виникає при ураженні коркового відділу речеслухового аналізатора (центру Верніке, задньої третини верхньої скроневої звивини). При цьому порушується вищий корковий аналіз і синтез звуків мови і, незважаючи на збережений фізичний слух, дитина не розуміє мову оточуючих.

Симптоми моторної алалії

При моторної алалії мають місце характерні немовні (неврологічні, психологічні) і мовні прояви.
Неврологічна симптоматика при моторної алалії представлена, перш за все, руховими розладами: незручністю, недостатньою координацією рухів, слабким розвитком моторики пальців рук. У дітей є труднощі з опануванням навичками самообслуговування (застібання гудзиків, зашнуровиваніе взуття і т. П.), Виконанням дрібномоторному операцій (складанням мозаїки, пазлів і ін.).
Розглядаючи психологічну характеристику дітей з моторною алалією, не можна не відзначити порушення пам’яті (особливо слухомовний), уваги, сприйняття, емоційно-вольової сфери. За особливостями поведінки діти з моторною алалією можуть бути гіперактивними, розгальмованими або малорухомими, загальмованими. Більшість дітей з моторною алалією мають знижену працездатність, високу стомлюваність, мовної негативізм. Інтелектуальний розвиток у дітей-алаліков страждає вдруге, внаслідок мовної недостатності. У міру розвитку мови інтелектуальні порушення поступово компенсуються.

Leave a comment